Opis usługi „Zarządzanie relacjami w świetle dalszego rozwoju współpracy międzynarodowej”

Zarządzanie relacjami międzynarodowymi jest integralnym elementem realizacji projektów międzynarodowych i stanowi podstawę do planowania działań w tym zakresie. Każdy projekt międzynarodowy, oprócz bezpośrednich wyników będących rezultatem zaangażowania partnerów (ich kompetencji, wiedzy i doświadczenia) stanowi bazę do budowania ciekawych relacji międzynarodowych, a sama praca przy projekcie jest dowodem słuszności, iż zawiązane partnerstwo może generować plany dalszej współpracy. Relacje te musimy ocenić z naszej perspektywy, jak również zdecydować czy i jak je podtrzymywać i rozwijać.

Często natłok codziennych i bieżących obowiązków, oraz silna koncentracja na zadaniach w projekcie, powodują, iż zarządzanie relacjami traci na znaczeniu i pozostaje odsunięta na dalszy plan. Po zakończeniu projektu wręcz zanika, poznani ludzie migrują do innych zadań i wytworzony potencjał zanika. Sprzyjającym czynnikiem dla tych procesów są często: zmęczenie projektem, brak dostępnych konkursów na kolejne projekty międzynarodowe, orientacja na konkursy regionalne i krajowe.

Podejście, jakie chcemy wspierać wraz z niniejszą usługą, to ciągłe zarządzanie relacja międzynarodowymi służące realizacji wspólnych celów, co wykracza poza sam proces realizacji projektów. Konsekwentnie, oprócz projektów namawiamy do rozszerzenia kontaktów i relacji z instytucjami z zagranicy w zależności od strategii i potrzeb organizacji i lokalnej społeczności (firmy, szkoły, urzędu, gminy itp). Narzędzia i praktyki budowania nowych relacji mogą być różne np. Internet – portale społecznościowe, udział w konferencjach, sympozjach, wystawach i targach tematycznych, kontakty własne lub kontakty naszych partnerów. Ważne aby określić, w jakim zakresie potrzebny jest nam dostęp do wiedzy, doświadczeń, przykładów z zagranicy.

Zarządzanie relacjami to zadanie wymagające skupienia na wielu elementach: odpowiedniej selekcji, ustaleniu sposobów i praktyki ich podtrzymywania, wskazaniu osób odpowiedzialnych za komunikację i inne. Kluczową kwestią jest natomiast konsekwencja – nasza oferta jest bezpośrednio dedykowana wsparciu Państwa w tym właśnie zadaniu, począwszy od planowania, utrzymania jak i wdrażania relacji międzynarodowych.

Cel usługi

Celem usługi jest pomoc Państwu w stworzeniu planu tworzenia i zarządzania relacjami międzynarodowymi w świetle udziału w przyszłych i właściwych inicjatywach międzynarodowych jak również pomoc w skutecznej ich realizacji.

Odbiorcy usługi

Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST)

Firmy (z naciskiem na MŚP)

Instytucje badawcze i rozwojowe (B+R, publiczne i prywatne)

Jednostki edukacyjne (uczelnie wyższe, szkoły publiczne i prywatne)

Stowarzyszenia i organizacje promujące rozwój innowacji, badań i rozwoju, współpracę międzynarodową

Korzyści dla odbiorców usługi

Działania w ramach usługi pozwalają na nie tylko na budowę kontaktów i relacji międzynarodowych ale również w odpowiedniej selekcji, doborze partnerstwa i ich podtrzymaniu szczególnie z optyką na przyszłe Państwa inicjatywy. Działanie jest kontynuacją i uzupełnieniem usługi: Poszukiwanie partnera i ma charakter długofalowy.